אושר במליאה: חידוש התקנות לשעת חירום ל-45 יום

ישראל רובין No Comments on אושר במליאה: חידוש התקנות לשעת חירום ל-45 יום

ל-45 יום בלבד: הכנסת אישרה את החוק לחידוש התקנות לשעת חירום לצורך המאבק בקורונה: בוטלו כל עונשי המאסר בגין אי ציות לכללים ונתרו הקנסות, נקבע כי שוטרים לא יוכלו להיכנס לבתים פרטיים ללא צו

מליאת הכנסת צילום: Miriam Alster/FLASH90
16:40
30.04.24
איתי גדסי No Comments on סמוטריץ תוקף בחריפות: "השלכות העסקה יהיו הרות אסון"

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מליאת הכנסת אישרה הלילה (בין שלישי לרביעי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק לתיקון ולקיום תוקפן של תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש – אכיפה), התש"ף-2020. בקריאה שלישית תמכו בהצעה 10 ללא מתנגדים. התקנות נכנסו לתוקף החל מהשעה 6:00 הבוקר (רביעי).

לדרישת חברי ועדת החוקה, בה נידון החוק, בוטלו עונשי המאסר שנקבעו בתקנות המקוריות בכל העבירות שבהן היה עונש מאסר והוועדה הותירה את עונשי הקנס שבצד העבירות: בין היתר אי עטית מסיכה והפרת צו בידוד, כמו כן בוטלה האפשרות של כניסה של שוטר או פקח למגורי אדם ללא צו בית משפט, לצורך פיקוח והטלת קנס מנהלי על הפרת התקנות. הוועדה הורידה את כל עונשי המאסר.

בנוסף, נקבע לדרישת חברי הוועדה לגבי סמכותו של שוטר לפזר התקהלות, כי לעניין הפגנה, הדבר יעשה רק אם אין כל פגיעה בקיום הפגנה שעמדה בתנאי צו בריאות העם, וכי פקח עירוני מכל סוג לא יהיה מוסמך להיכנס לתוך רכב של אדם פרטי.

נקבע כי תוקפן של התקנות יוארך ב-45 ימים בלבד, וכי הכנסת רשאית, לבקשת הממשלה ועל פי המלצת ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, להאריך את תקופת תוקפן של התקנות ב- 45 ימים נוספים.

התקנות הנ"ל מסדירות את הוראות העונשין שבצו בידוד ביתי וכן קובעות כי עבירות אלה והעבירות המנויות בתקנות שעת החירום השונות מהוות עבירות מינהליות לפי חוק העבירות המינהליות, התשמ"ו-1985, ואת הקנסות שבצדן. נוסף על כך, תקנות אלה מסדירות את סמכויות האכיפה ואת הגורמים המוסמכים לאכוף את הוראות אלה.

התקנות מעגנות בין השאר את חובת הבידוד הביתי, חובת עטית מסיכה, סמכות לפיזור התקהלות, והעבירות המנהליות והקנסות בגין אלה, ומסמיכה את הגורמים האמונים על אכיפתם.

יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר הודה מיד לאחר ההצבעה לשר הבריאות יולי אדלשטיין, לשר המשפטים אבי ניסנקורן ולשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה "שעזרו להביא את השינויים המתבקשים כפי שהצענו".

במהלך הדיון הארוך, הדגיש היו"ר ח"כ אשר כי "הוועדה תתכנס לדון בחוק קבוע בכללותו, גם במבט צופה עתיד לעניין מגפות ונגיפים אחרים, ושם תרד הוועדה לעומקם של דברים, ותפעל לתקן ולייעל את התקנות באופן מקסימלי: "החובה שלנו להכין פלטפורמה לשעת חירום כזו, כך שלממשלה יהיה סט על המדף שכבר הכנו והתאמנו, במידה ותגיע מגפה אחרת שאנו מקווים שלא תבוא".

ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) הודה ליו"ר הוועדה ואמר: "מה שנעשה כאן משעות הבוקר בהצעת החוק הזו, אומר הרבה על התנהלות האופוזיציה שתמיד מאשימים אותה בחוסר אחריות. עד השעה הזו מי שנוכח הם חברי האופוזיציה, והיו"ר גם, הכנסנו תיקונים בהצעת החוק הזו, שהגיעה בנוסח פוגעני, דורסני ופוגע בזכויות אדם בסיסיות, וכעת התיקונים התקבלו גם בזכותך אדוני היו"ר ואפשר להגיד שזו הצעת חוק מרוככת. ביטלנו את ההוראה הפוגענית של כניסה למקום מגורים ללא צו בית משפט, טוב שזה מאחורינו".

4 ח"כים תמכו בהצבעה בוועדת החוקה: היו"ר ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) והח"כים יואב סגלוביץ', מיקי לוי (יש עתיד תל"ם), אלי אבידר (ישראל ביתנו). נמנע: ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת).

לאחר מכן, בהצבעה במליאה, הציג יו"ר ועדת חוקה ח"כ יעקב אשר את ההצעה ואמר: "מובן לכל שכשיש זמן חירום מקבלים תקנות והחלטות שהממשלה קובעת, אבל התפקיד שלנו הוא לנסות להגיע למצב לחוק שיהיה מסגרת למגיפות באופן כללי".

עוד הוסיף אשר "כשבאנו להתקין את התקנות היו קולות בוועדה שאמרו שכבר אין קורונה. רופא אני לא, והכתפיים שלנו צרות מידי כדי שנגיד שאנחנו לא מחדשים שום דבר. מצד שני לא יכול להיות שזכויות ברורות נרמסות תחת מצב חירום. הצומת שבין פיקוח נפש לבין זכויות האזרח הוא בעייתי ולכן אנחנו צריכים להביא חקיקה מתוקנת שתמצא את האיזון בין הדברים".

ח"כ יואב סגלוביץ': "היינו רק חברי אופוזיציה שהצביעו בוועדה בעד החוק. זה חוסר אכפתיות של חברי הכנסת מהקואליציה, ושל השרים. זה מעיד על הדרך שבה הם רואים אותנו ואת המוסד הזה. אנחנו לא הצבענו בעד החוק של הממשלה אלא בעד חוק שיצרנו בוועדה. לא שינינו את החוק אלא יצרנו חוק חדש".



0 תגובות